Julia
Julia er filmadaptasjonen av forfatteren Lillian Hellmans autobiografiske historie «Pentimento», som handler om hennes sprudlende og uvanlige venn Julia, og hvordan hun fikk Hellman til å bli involvert i den europeiske motstandsbevegelsen på 1930-tallet.
Denne filmen markeres som Meryl Streeps filmdebut. Fra «Pentimento», memoarer fra den avdøde dramatikeren Lillian Hellman, dekker Julia årene på 1930-tallet da Lillian ble berømt for produksjonen av hennes første stykke «The little foxes» på Broadway. Ikke overraskende, handler det om Lillians dype vennskap med Julia. Mens Julia går på universitetet i Vienna, og studerer med genier som Sigmund Freud og Albert Einstein, må Lillian lide seg gjennom redigeringsprosessen av stykket hennes med mentoren hennes (og noen ganger elskeren hennes), Dashiell Hammett i et strandhus i New England. Etter hun blir en berømt dramatiker, blir Lillian invitert til en skribentkonferanse i Russland. Julia, som har tatt opp kampen mot fascismen, verver Lillian til å smugle penger gjennom Nazi-Tyskland som vil hjelpe bevegelsen mot fascismen. Det er et farlig oppdrag, spesielt for en jødisk intellektuell som er på vei til det kommunistiske Russland. Ved et kort møte på turen, oppdager Lillian at Julia har et barn som heter Lilly. Etter hun vender tilbake til USA, får Lillian høre om Julias drap. Detaljene om dødsfallet hennes er hemmeligholdt. Trist, reiser Lillian til England for å lete etter navnesøsteren hennes som hun lovet Julia å ta vare på.